ГумиСиметрични срещу асиметрични гуми

Симетрични срещу асиметрични гуми

Докато проучвате гуми, може да видите термините „симетрични“ и „асиметрични“, използвани, когато говорим за протектора на гумата. Чудите се каква е разликата между симетричните гуми и асиметричните гуми? Днес ще обясним за тези, които още имат съмнения.

Какво е асиметрина гума?

Иначе казано, асиметричната гума е тази, която има асиметрична шарка на протектора. Това е един от трите основни типа протектори на гуми. Марките използват този тип шарка на протектора на гумите, за да уловят по-широк диапазон на производителност и да осигурят оптимизирано сцепление на гумата.

Какво е симетрична гума?

Симетрична шарка на протектора е тази, при която вътрешната и външната половина на гумата са еднакви или симетрични. Една и съща шарка на протектора (канали и блокове) присъства от двете страни на гумата.

Какви са разликите между симетрични и асиметрични гуми?

На пръв поглед концепцията за асиметрични гуми може да изглежда малко странна. В края на краищата, вътрешната и външната половина на гумата са в контакт с пътната настилка еднакво и следователно трябва да се справят с едни и същи условия на пътната настилка, нали? Какво ще спечелите, ако направите двете половини на една гума различни и имате асиметричен протектор?

Отговорът: По-голямо разнообразие на производителността. Асиметричните шарки на протектора са опит за постигане на високи нива на ефективност в множество области.

Ако погледнете гума на паркирана кола, видът й опровергава факта, че вътрешната и външната половина не винаги са подложени на едни и същи натоварвания и условия, когато са в движение. Това е особено вярно, когато се разглеждат гуми, използвани от ентусиасти за по-енергично шофиране или в среда на динамично шофиране.

В контекста на ефективността асиметричните шарки на протектора могат да подобрят цялостното сцепление и да улеснят комбинацията от представяне при суха и мокра настилка. Асиметричният дизайн може също така да насърчи равномерното износване на гумите, издръжливостта и техния живот.

Външната част на гумата е често срещана точка на ускорено износване, използвани при пистови дни и автокрос събития. Повтарящото се завиване с голямо напрежение оказва влияние върху външната страна на гумата, създавайки неравномерно износване или накъсване, както е показано на изображението по-долу.

износена гума от външната страна
износена гума от външната страна

При симетрична гума вътрешната и външната част са еднакви. Въпреки това, асиметричният дизайн на гумата позволява да се обърне внимание на тази конкретна точка на ускорено износване.

Най-успешната лятна гума с висока производителност в историята, Michelin Pilot Super Sport, също има асиметричен дизайн на протектора.

Асиметрични гуми

Пример за асиметрични гуми

асиметрични гуми

Заедно с асиметричния си протектор, Pilot Super Sport всъщност използва „двукомпонентен протектор“ или различни каучукови смеси от вътрешната и външната страна на протектора на гумата. Външната част на гумата включва смес, която е издръжлива и проектирана за издръжливост. Вътрешната половина на Pilot Super Sport използва еластомер с високо сцепление, който оптимизира сцеплението при мокри условия.

Асиметричният дизайн на протектора също е често срещан в категорията на всесезонните гуми с висока производителност. Тук асиметричните характеристики на протектора насърчават силно управление и сцепление през всичките четири сезона.

Continental ExtremeContact DWS06 е първокласен пример за асиметрична всесезонна гума с висока производителност. Външното рамо на ExtremeContact DWS06 наподобява това, което се среща при летните гуми за производителност, и насърчава стабилността и издръжливостта при завиване. Но за разлика от летните гуми, други части на протектора DWS06 са проектирани да се справят с неблагоприятни условия. Тракционните жлебове и X-Sipes на DWS06 спомагат за осигуряване на сцепление в зимни условия.

Има ли недостатък на асиметричните гуми? Може да се лишите от някои опции за въртене на гумите, които са възможни със симетрични гуми, които могат да се въртят във всяка позиция на превозно средство. Наличието на повече възможности за въртене на гуми потенциално може да удължи живота на гумите.

За да обобщим, асиметричните дизайни на протектора са насочени към създаване на разнообразие от характеристики и издръжливост, което не е винаги възможно със симетрични шарки на протектора.

Плюсовете и минусите на асиметричните гуми

Подобно на други протектори на гуми, асиметричният модел също има своите предимства и недостатъци. Производителите оптимизират разнообразни типове шарки на протектора на гумите, за да работят по различни начини. Асиметричната гума не е по-различна.

Що се отнася до техните положителни страни, асиметричните гуми имат много. На първо място, различните шарки на протектора във вътрешната и външната част позволяват приложението му при различни метеорологични условия. Това е така, защото производителите на гуми могат да формоват два дизайна гуми в една.

Продължавайки от това, ако протекторът на вашата гума е асиметричен, трябва да се очаква по-добро сцепление на мокро и сухо и устойчивост на аквапланинг. Неговите възможности за контрол и завиване също са значително подобрени с по-високата му странична твърдост, което е от решаващо значение за гумите с висока производителност.

Виж още: Листовки за шофьорски изпит

Всичко това звучи добре, но каква е уловката?

Е, цена, монтаж и ротация на гумите.

В сравнение със симетричните гуми, асиметричните гуми струват повече, тъй като често принадлежат към категорията с висока производителност. Освен това детайлите на дизайна на протектора също правят производството малко по-скъпо.

Тези гуми трябва да се монтират на превозното средство по специфичен начин. Марките гуми определят посоката на въртене на гумите. Асиметричните гуми, монтирани погрешно (противоположно на посоката на протектора на гумата им), ще попречат на сцеплението и представянето на автомобила.

И накрая, има ограничения в опциите за въртене на гумите с асиметрични гуми. Въртенето на гумите е, когато премествате гумите от една позиция в друга на превозното средство. Това им позволява да подобрят своята производителност и степента на износване на протектора. Асиметричните гуми обаче имат специфични правила за моделите на въртене на гумите. А за ротацията на гуми ще поговорим в следващата статия.

Симетрични гуми

симетрична гума

Означава ли това, че симетричните гуми не са за предпочитане? Със сигурност не. Много симетрични гуми имат правилната комбинация от смес и дизайн на протектора и функционират точно както се рекламира. Също така, не всеки асиметричен дизайн отговаря на духа на концепцията и някои може да не достигнат в една или повече предвидени области на производителност. Много популярната на запад Nitto NT555 G2 е пример за страхотна симетрична гума.

Вместо заключение

Дали гумите са асиметрични или симетрични е нещо, което трябва да знаете, когато обмисляте покупка на гуми и техните размери. Тази променлива вероятно не трябва да определя решението ви за покупка на гума, но информираността ще ви помогне да разберете възможностите за ротация (или липсата на такава) и потенциалния живот на протектора.

Разбирането на характеристиките и дизайна на протектора също може да ви помогне да предвидите дали гумата е проектирана да се справи с всичко, което сте планирали.

Предложени статии

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Последни статии

Произволни статии

Пежо 308 хечбек

Малко са толкова конкурентоспособните класове като семейния Пежо 308 хечбек. Многобройните му конкуренти включват най-продавания Форд Фокус, елегантния Mk8 ня Фолксваген голф стилния Рено...