Като ключов елемент във всеки автомобил с ръчна скоростна кутия, съединителят е основен компонент, позволяващ плавна и лесна смяна на предавките (скоростите). И тъй като е подложен на капризите на левия ви крак, злоупотребата с този прост фрикционен диск не е непозната.
От всички различни начини, по които можете да съкратите живота на съединителя, това да го отпуснете, не когато трябва е може би най-лошия момент за съединителя.
Какво представяла един съединител?
Задачата на автомобилният съединител по същество е да свърже двигателя с ръчната скоростна кутия, докато не натиснете надолу педала на съединителя, за да започнете смяна на предавката. Когато натиснете надолу педала на съединителя, вие моментално прекъсвате тази механична връзка, спирайки мощността на двигателя. Когато отпуснете педала, съединителят отново свързва двигателя и скоростната кутия.
Причината, поради която колите се нуждаят от съединител на първо място е защото двигателите с вътрешно горене работят ефективно само в тесен диапазон от обороти на двигателя. За да се възползвате от различните мощности при различни скорости на пътя, мощността се насочва през различните предавки във вашата трансмисия. В зависимост от това коя предавка е включена, трансмисията може да увеличи или намали мощността на двигателя според нуждите ви от скорост.
Как работи съединителят на колата?
Съединителят работи, като за кратко освобождава двигателя от скоростната кутия, когато педалът на съединителя е натиснат. Съединителят е сравнително просто устройство. По същество се състои от три основни части: диск на съединителя, притискаща плоча и диафрагмена пружина.
Дискът на съединителя е разположен в най-предната част на съединителя, обърнат към двигателя. Наподобяващ по вид на голяма чиния за вечеря, неговата повърхност която понася високо триене е проектирана да захваща маховика, който е голям диск с тежки зъби, завинтен към края на коляновия вал. Когато дискът на съединителя се среща с маховика, мощността може да тече гладко от двигателя към трансмисията.
Притискателен диск на съединителя
Зад диска на съединителя има притискаща плоча. Както подсказва името, притискащата плоча прилага постоянна сила към диска на съединителя, за да го държи притиснат към маховика.
Мембранна пружина на съединител
Диафрагмената пружина е „мускулът“ зад затягащото действие на притискащата плоча. За разлика от традиционната навита метална пружина, диафрагмената пружина е почти плосък кръг. Нейната еластичност се осигурява от множество заострени метални зъбци, които са монтирани по периметъра на пружината и сочат навътре. Опорната точка е мястото, където пръстите се прикрепят към външния пръстен. Ако натиснете навътре пръстите, ръбът на пружината на диафрагмата ще се огъне навън.
Ето как става всичко: първо натискате педала на съединителя. Това задвижва елемент наречен вилка на съединителя, което е лост, който избутва пръстите на диафрагмената пружина напред към маховика. Това води до огъване на външния ръб на диафрагмената пружина в обратна посока към трансмисията.
Тъй като външната част на диафрагмената пружина се движи назад, притискащата плоча отслабва своята сила на затягане върху диска на съединителя. Освободен от това налягане, дискът на съединителя вече може да се освободи от маховика, като по този начин разединява двигателя от скоростната кутия.
Как да използвате правилно съединител
Може да изглежда, че плавната работа на съединителя е просто въпрос на пълно натискане на педала на съединителя всеки път, когато трябва да смените предавките. Въпреки че това до голяма степен е вярно, в животът не винаги е така. Може да има моменти, когато случайно или нарочно направите това, което е известно като каране на полусъединител – поддържане на продължително частично натискане на педала.
Като държите съединителя леко, но не напълно включен, можете деликатно да прехвърлите малко мощност на двигателя към колелата – идеално за някои неизбежни ситуации като пълзене в час пик при или тръгване по стръмно нагоре. Въпреки това, карането на съединителя обикновено трябва да се избягва, ако е възможно. Защо? Защото това е лесен начин да изпушите съединителя си.
Обичайни начини за съсипване на съединител
Най-лошото нещо, което можете да направите, е да се отнасяте към съединителя като към опора за крака. Попитайте всеки, който го е пробвал – това е най-лесният и бърз начин да изгорите фрикционния диск до степен на повреда. Карането на съединител толкова агресивно може да кондензира хиляди километри износване в един сезон на шофиране – и в крайна сметка да ви накара да платите голяма сметка за ремонт, която иначе бихте избегнали.
Можете също така да изпушите съединител, като подадете голяма газ на двигателя, без да натискате напълно педала. Може да видите това с паникьосани начинаещи шофьори, изправени пред първия си стръмен наклон. Когато свалят десния си крак от спирачката, колата започва да се търкаля назад – и те инстинктивно натискат газта, без да бързат да отпуснат съединителя.
Това е естествена реакция за всеки недодялан или объркан шофьор, но обикновено оставя двигателя да свири при високи обороти, докато дискът на съединителя гори в полузацепено състояние. Няколко от тези стартирания в бърза последователност биха могли да генерират достатъчно топлина и триене, за да изпуши съединителя, въпреки че бързият период на охлаждане вероятно би трябвало да предотврати появата на големи щети.
Колко дълго издържа съединителят?
Въпреки че тези съединители са доста издръжливи, всеки път, когато изпушите съединител, съкращавате живота му. На най-лошите шофьори, чийто ляв крак е на практика залепен за съединителя дори по време на каране може да им отнеме само 50 000км докато го съсипят.
Ще разберете, когато съединителят напълно се повреди, защото колата ви вероятно няма да работи, но има предупредителни знаци много преди това. Първоначално може да забележите приплъзване, което е, когато съединителят не изглежда да притиска здраво маховика, както трябва. Това вероятно ще доведе до симптоми като забавено ускорение или непостоянни обороти, дори докато пътувате с постоянна скорост, нещо, причинено от непостоянен поток на мощността през повредения съединител.
Тъй като приплъзването се влошава, тези симптоми стават по-очевидни. В един момент педалът на съединителя ще започне да се държи странно.
Игнорирайте всички тези симптоми и ще настъпи пълна повреда, когато фрикционният материал на диска на съединителя се износи почти изцяло.
Съединителят е малко невъзпят герой: докато двигателят и трансмисията привличат вниманието, единственият компонент, който позволява на тези елементи да работят в такъв безпроблемен тандем, е почти невидим. И все пак, ако не беше съединителят, нашите автомобили с ръчно превключване едва ли щяха да бъдат нещо повече от изкуство на стената. Скромната съвкупоност от фрикционен диск, притискаща плоча и диафрагмена пружина са ключът към насладата от шофирането.
Вашият съединител може да се справи с практически големи нива на злоупотреба, но не е безпогрешен. Ако се отнасяйте с него твърде безмилостно и ще откриете, че плащате болезнено голяма сметка за ремонт.
Колко струва ремонт или подмяна на съединител?
Тук няма как да се каже точна цена, всичко зависи от модела на колата, годината и много други фактори. Но средната цена за монтаж и демонтаж, без да включва самия съединител ще ви излезе от 180 докъм 350лв след кратка проверка в няколко сервиза. Разбира се това не са окончателни цени, а просто ориентировъчни, към датата на публикуване на материала.