В тази статия:
- Устройство на гумата
- Символи, маркировки и обозначения на автомобилни гуми
- Какво означават цветните линии върху гумите?
- Какви автомобилни гуми за кола да изберем
- Летни гуми
- Зимни гуми
- Всесезонни гуми
- Евтини гуми
- Кога се извършва смяна на летни със зимни гуми
- Кога се извършва смяна на зимни с летни гуми
- Резервни гуми
- Офроуд гуми
- Размери гуми – често срещани размери на гуми
- Автомобилни гуми – въпроси и отговори
Автомобилните гуми са един от най-важните елементи на масовите моторни превозни средства. Те се изработват от каучук, който често наричаме гума. Нуждаят се от редовна инспекция, с цел предотвратяване на евентуални проблеми.
Тяхната главна функция е да поглъщат колебанията при движението на автомобила върху пътната настика, като осигуряват високи стойности на сцепление и правят възможно спирането на превозното средство меко и плавно, както и неговото движение.
Първата автомобилна гума в света е създадена от Робърт Томпсън през 1846г – виден изобретател от Шотландия.
Устройство на гумата
За производство на гумите се използва основно естествен или синтетичен каучук, корда и метална тел (метална обшивка). В шани днисе влагат още много съставки, които да подобрят показателите на гумите като, степен на износване, еластичност, сцепление и индекс на безопасност.
- Протектор / шарка сс канали
- Раменен блок и ламели
- Корпус на гумата, фини влакна
- Страничен борд
- Корда (стоманено, синтетично влакно или фибростъкло)
- Усилен пояс
- Обръч на борда (металена обшивка)
- Борд
За задържане на въздушното налягане при хумите без камери се използва вътрешен каучуков слой (най-отвътре), а камерните използват – вътрешна гума.
В зависимост от разположението на пластовете, гумите биват радиални и диагонални.
Протекторът са най-различни в заисимост от каналите на вътрешната и външната част са симетрични. Шарките на гумата могат да бъдат симетрични и асиметрични.
Какви автомобилни гуми за кола да изберем
Тук изборът си остава изцяло ваш, макар че има все пак законови разпоредби, които трябва да спазвате. Някои хора използват всесезонни гуми, които обаче се славят с по-кратък живот и не толкова голяма надежност при рзличните пътни и атмосферни условия. Други, прилежно сменят всяка година летни със зимни и обратно и ли пък карат само със зимните. Каквото и да решите, винаги проверявайте поне състоянието на гумите няколко пъти годишни, както и дали са напомпени според сезона и времето.
Виж още: Какво да правим при спукана гума на пътя?
Летни гуми
Гумите използвани през летния сезон се различават от зумините по материал на протектора. Например каучоковата смес при летните гуми е по-твърда от тази при гуните за зимни условя. Материалите използвани за гумите през летния сезон може да осигурят сцепление дори и в условия на силен дъжд, понеже съдържат слепващи агенти. Това е една от най-важните характеристики на летните гуми – те се адаптират еднакво добре както към сухи, така и към мокри пътни настилки.
Друго отличително свойство са техните специални канали по дължина на гумата. Тяхната главна роля е да отвеждат водата при валежии и по такъв начин фа осигурят безопасност на мокри настилки.
Дизайна на латната гума с нейните специфични канали осигурява по-добър контакт с пътната настилка което пък от своя и влияят върху динамиката на управление и по добрия спирачен път. Тази шарка осигурява повече стабилност при завои, тръгване, ускоряванр или спиране. Също не на последно място, поради различния си дизайн от зиманат гума, лятната гума спомага за по-добжре икономия на гориво.
Смяна на летни гуми
В закона за движението по пътищата (ЗДП) е вписано, че в период от 15 ноември до 1-ви март трабва да сменим летните гуми със зимни. По отношение на гумите, които използваме през летния сезон има известна свобода, но за ваша сигурност е желателно да не злоупотребявате с нея. За по-голяма безопасност в закона е вписано че гумата трябва да има грайфер (дълбочина на протектора) по-голям или равен от 1.6мм.
Може ли да използваме летни гуми през зимата?
Летните гуми не са подходящи за употреба в зимни условия. В техния състав, в сравнение със зимните гуми, съдържанието на естествен каучук е по-малко и при ниска температура те се втърдяват, което води до загуба на сцепление и създава сериозен риск за автомобила и пътниците в него.
Зимни гуми
Зимните гуми са се поизвеждат от по-различен по състав материал с подобрени свойства пти по-ниски температури и лоши атмосферни условия типични за зимата. Материала, от който са направени, е с по-високо съдържание на естествен каучук, което ги прави по еластични и меки в студеното време.
Поради тези си свойства зимната гума има по-добре сцепление към пътната настилка при по-ниски температури. В зимния протектопр са поместени многобройтни ламели (метални пластинки) чрез клоито осигуряват по-добре сцепление в сняг или лош терен.
Дрг отличителен белег е тяхната крайно различна шарка супоставена с лятната гума. Тя е направено по начин, който след като снега навлезе в шарката се увеличава допълнително сцеплението на гумата с пътната повърхност.
Зашо не е добре да ползваме зимни гуми през лятото?
Зимните гуми не бива да се използват лятно време. Те са направени от много по-еластичен материал, който при високи температури оказва влияние върху стабилносттта на управление на автомобила. Това води до някои странични ефекти, като по-бързото спиране, което от своя страна може да увеличи риска от пътни инциденти.
Наред с това, ако шофирате със зимни гуми през лятото, това ще доведе до леко повишаване на консумацията на гориво.
Смяна на зимни гуми
Както вече поменахме по-горе в закона (ЗДП) е вписано, че в период от 15 ноември до 1-ви март трабва да сменим летните гуми със зимни. Ако не направите това, поне се уверете, че имате не по-малко от 4мм полезен грайфер.
stock.adobe.com
Може да направите това с помоща на уред или със монета от два лева. Монетата от два лева има сребърен кант, който е широк точно 4мм. Когато поставите монетата каналите на гумата, ако сребърния кант се скрие, това означава, че имате повече от 4мм грайфер. Но, ако се покаже, значи че е по-малко и има вероятност да ви глобят, ако случайно ви спрат за проверка.
Качествени зимни гуми, кои са по-добри
Повечето производители представят своите собствени за най-добрите и е логично от маркетингова гледна точка, но от сносни, през добри доп най-добри има доста голяма разлика. И тъй като всичко, ковто кажем би било реклама, решихме да оставеим референция към този сайт, които предплага много описателна статия относо въпроса: „Класация топ 10 за зимни гуими сезон 2022/2023 ADAC“.
Всесезонни гуми
Кога се извършва смяна на летни със зимни гуми
Според закона за движение по пътищата това трябва да стане най-късно до 15 Ноември всяка година.
Кога се извършва смяна на зимни с летни гуми
Таз смяна се се изискава по закон. Все пак е добре да имате летни гуми с мионимум 1.6мм грайфер.
Резервни гуми
Ако се окажете със спукана гума, наличието на резервна гума ще гарантира, че сте напълно подготвени. Предлагат се няколко вида резервни гуми за автомобил:
- Резервна гума в пълен размер: гума, която е точно същата като текущите ви гуми на колелата;
- Пълноразмерна несъответстваща резервна гума: пълноразмерна гума, която се различава от тези в момента на вашия автомобил;
- Пълноразмерна временна резервна гума: това е лека гума, предназначена да ви отведе до най-близкия сервиз;
- Компактна временна резервна гума: По-малка и по-лека гума, проектирана да позволи на водача да продължи пътуването си до сервиз за ремонт или подмяна.
Всеки тип резервна гума има плюсове и минуси, така е добре да изберете правилната за вас и да сте подготвени, когато пътувате на дълги растояния.
Офроуд гуми
Планирате ли да карате извън пътя вашпия автомобил, джип или SUV? Ако отговорът е да, тогава гумите ви ще трябва да се справят с цял нов набор от предизвикателства. Правилното сцепление по кални, мокри и сухи пътища е необходимо за всички офроуд гуми, но допълнителни фактори като сцепление извън пътя, устойчивост на пробиване и оценки на натоварването на превозното средство също ще се гледат и оценяват
Офроуд гумите обикновенно са със специално проектирани шарки на протектора, а каналите между блокчетата на протектора са по-широки. Офроуд гумите имат и подсилени странични стени за по-висока устойчивост на пробиви.
За чисто представяне на асфалт обаче гумите за офроуд не могат да се конкурират с обикновенния комплект летни гуми. Това е така, защото гумите за офроуд имат намалена контактна площ, така че има по-малък контакт с пътната повърхност, когато колелото се върти. Използвани в градски терени, те ще осигурят на вашия камион по-малко сцепление и ще вдигат повече шум. Освен това ще има покачване на консумация на горивото.
Друго нещо, което трябва да знаете е, че офроуд гумите имат по-кратък живот на протектора. Това се дължи на по-меката каучукова смес, използвана за направа на офроуд гуми за кал и кални терени с адекватна производителност на всякакви повърхности.
Размери гуми – често срещани размери на гуми
Размери | Размери |
---|---|
125/70 R16 | 135/70 R13 |
135/70 R15 | 135/80 R12 |
135/80 R13 | 145/60 R13 |
145/65 R15 | 145/70 R12 |
145/70 R13 | 145/80 R10 |
145/80 R12 | 145/80 R13 |
145/80 R14 | 155/55 R14 |
155/65 R13 | 155/65 R14 |
155/65 R15 | 155/70 R12 |
155/70 R13 | 155/70 R15 |
155/80 R12 | 155/80 R13 |
165/50 R15 | 165/55 R13 |
165/55 R14 | 165/60 R12 |
165/60 R14 | 165/60 R15 |
165/65 R13 | 165/65 R14 |
165/65 R15 | 165/70 R13 |
165/70 R14 | 165/80 R13 |
165/80 R15 | 175/50 R13 |
175/50 R15 | 175/55 R15 |
175/55 R16 | 175/60 R13 |
175/60 R14 | 175/60 R15 |
175/60 R16 | 175/65 R13 |
175/65 R14 | 175/65 R15 |
175/70 R13 | 175/70 R14 |
175/80 R14 | 185/50 R14 |
185/50 R16 | 185/55 R14 |
185/55 R15 | 185/55 R16 |
Автомобилни гуми – въпроси и отговори
Трябва ли да сменя всички гуми наведнъж?
Въпреки че може да сте добър шофьор, понякога може да се наложи да натиснете спирачките по-силно. Например при рязко спиране или по време на силно завъртане., използването на една и съща гума като конструкция и модел, спомага за еднакво управление призавъртане на осите.
Различните марки и шарки гуми също могат леко да се различават по височина и индекс нма скоростта, което е рашаващо за степента на износване. Това може да повлияе на производителността на автомобила или механиката, ако гумите са различни.
Няма закон, който да изисква еднакъв модел, но за да получите най-добрите и най-безопасни условия на шофиране, е препоръчително да използвате еднакви гуми. Струва си да се отбележи, че някои страни имат закони, ако използване различни гуми. Ако планирате да пътувате в чужбина, ще трябва да проверите действащите закони на страната, която ще посетите.
Кога трябва да сменим старите гуми
Ако се грижите добре за гумите си през годините, не би трябвало да се налага да ги сменяте редовно. Въпреки това, веднага щом забележите, че гумите са повредени или вече не са твърде износени, трябва да ги подмените.
Редовната проверка на протектора на гумите ви ще гарантира, че винаги знаете колко живот им остава. Редовното проверяване още спомага за откриване на евентуални издутини (балони) в страничната стена на гумата, или всякакъв друг вид повреда, която може да е възникнала, което означава, че също трябва да смените гумите си.
Според законите в България дълбочина на протектора на зимни гуми, трябва да е равен или по-голям от 4мм. За летните гуми размера на грайфера трябва да е равен или по-голям от 1.6мм.