Шкода Октавия (Skoda Octavia II, комби и седан, 4х4 и мнения)

Ревю на Шкода Октавия (Skoda Octavia II,  2005 – 2013). Винаги има разгорещена дискусия дали да вземете кола втора ръка срещу чисто нови коли. Като например за класическата чисто нова Dacia Logan от 2022 г. или BMW 525d от 2010 г. с допълнително CD  :).

Но какво да кажем за онези автомобили, които повечето европейци могат да си позволят като чисто нови? Можем ли да намерим добри коли, които си струва да си купим чисто нови, дори с цената на половината от живота ни?

Шкода Октавия – общ преглед (Skoda Octavia 2)

Е, познайте какво, VW помисли за това и през 2005 г. Шкода Октавия получи цялостен ъпгрейд. По същество тя е като по-евтин и по-просторен Golf V, Skoda Octavia II е един от най-популярните автомобили по пътищата в Европа, както и в България. Въпреки това, поради популярността на този модел, в днешната статия говорим само за първото издание, Шкода Октавия II получава още един голям фейслифт през 2009 г., достоен за собствена отделна статия.

През 1996 г. VW пуска първото поколение Октавия, което в основата си е умален Golf 4, с малко повече пространство, само версия седан и с по-ниско качество на материалите. Модел, който е популярен дори и днес, той е заменен през 2005 г. от Skoda Octavia 2, която следва същия формат, само че използва платформата на Фолксваген Голф 5.

Двигатели на Шкода Октавия

Шкода Октавия
Skoda Octavia II Scout, Amarok, CC BY-SA 3.0, Wikimedia

Skoda Octavia 2 има разнообразие както от бензинови, така и от дизелови модификации и варианти на двигателя.

Бензинови двигатели на Шкода Октавия

  • Skoda Octavia 1.4 MPI от 75 или 80 к.с. – Достатъчно добър за града, но това е всичко. Както в случая с Golf V, този двигател е просто твърде анемичен, с малка мощ.
  • 1.4 TFSI от 122 к.с. – Поради проблемите с веригата за синхронизация този двигател не е толкова вълнуващ.
  • 1.6 MPI от 102 к.с. (8v) и 105 конски сили (16v) – Базовият бензинов двигател е изключително надежден, със среден разход на гориво (10л/100к.м. градско) и прилична производителност. Чувствителен към бобини, които се развалят на почти 80 000 км и всичките 4 трябва да се сменят едновременно.
  • Шкода Октавия 1.6 FSI от 116 к.с. – FSI версията на 1.6 MPI, бобините не се провалят толкова много, но е чувствителен към бензин (трябва да работи с бензин от поне 98 колкото е възможно по-често). Има повече електрически проблеми и ангренажната верига е по-трудна и скъпа за смяна.
  • 1.8 TSI от 160 к.с. – Този двигател е нещо като еднорог в света на Skoda Octavia 2, известен с това, че гори масло.
  • 2.0 FSI от 150 к.с. – Малко по-често срещан от 1.8 TSI, това е FSI версията на стария 2.0 MPI агрегат със 136 конски сили. Чувствителен към качеството на бензина и другите проблеми на 1.6 FSI.
  • 2.0 TFSI vRS с 200 к.с. – Двигател, който не се нуждае от представяне, двигателят на Golf V GTI може да бъде намерен и при Skoda Octavia 2. Той харчи повече масло от бензин 🙂, но плюсът е, че имате Шкода Октавия с 200 к.с.

Дизелови двигатели на Шкода Октавия

  • Skoda Octavia 1.9 TDI със 105 к.с. – Със 105 конски сили, този двигател, който направи известна не само групата на VW, но и целия дизелов двигател като концепция. Надежден, с ниска консумация, този двигател компенсира липсата на мощност чрез икономията както на гориво, така и на части. Понякога разпределителният вал се износва преждевременно.
  • Шкода Октавия 2.0 TDI от 140 и 170 к.с. – Много хора гледат на 2.0 TDI по същия начин, по който гледат на кофти бира, в смисъл дали да я купят или не. Двигателите 2.0 TDI на Шкода Октавия 2 са или прболемни или безпроблемни. Имайте предвид, че някои двигатели имат филтър за твърди частици, други не. За предпочитане е да избягвате двигатели с DPF.
Шкода Октавия Комби
Skoda Octavia RS 2011, HLW, CC BY-SA 3.0, Wikimedia

Шкода Октавия Комби 4х4

Zадвижване на четирите колела добавя oще плюсове към вече впечатляващите таланти на Октавия Комби 4х4. Допълнителното сцепление, съчетано с 2,0-литров дизелов двигател, означава, че е по-добро за шофиране от стандартната кола. Отвътре тя е също толкова голяма и чудесна като базовия модел. Ако цената е вашият основен приоритет, изберете стандартното комби, но като семеен автомобил, който може да отиде навсякъде, 4×4 е трудно да бъде пренебрегнат.

Отвън няма нищо, което да отличава Шкода Октавия 4×4 от останалата част от гамата, освен фините значки на багажника и 17-инчовите джанти.

Версия Scout с повишен клиренс и здрава защита на дъното е може би по-добрия вариант.

Общи проблеми на Skoda Octavia II

Сравнително често срещан проблем е спуканият радиатор. Проблемът се решава чрез монтажа на по-нов и модерен радиатор. В този ред на мисли, може да има проблеми с климатичния контрол като цяло.

Челюстите на задните колела могат и ще се заключат. Често срещан проблем с Passat B6, при Шкода Октавия II е сравнително рядък, но добре документиран проблем.

Не е непременно проблем, но 6-степенната автоматична скоростна кутия DSG е чувствителна към масло и изисква подходяща поддръжка, като промените се правят на всеки 60 000 км. Ако има потрепвания, докато шофиране, това е ясен знак, че има проблем или DSG кутията. Не искате да виждате сметката за ремонт :).

Интериорът е старото качество на Skoda, така че може да има проблеми с елементите на интериора, които ще започнат да падат или да вдигат шум.

Ръжда… И тази Шкода не е предпазена от проблем с ръждата.

Окачването е слабо при Skoda Octavia II и ще се сменя често.

Мнения за Шкода Октавия

&&&

Мнение за Octavia rider 2008. Качеството на изработка е невероятно. Сега в този сегмент не се правят автомобили като Octavia rider 2000-2010. Колата е просторна и удобна. Малко тежка в града и по магистралата, но е цар на пътя…

&&&

Мнение за  SKODA OCTAVIA Елеганс 1.9 тди, 2006
Качеството на боята е добро, страхотни лети джанти, много здрави врати. Използвана е естествена кожа, закупих модел от 2006 г., където интериорът беше много мръсен, бях я дал за вътрешно почистване и стана като нова. Добра икономия на гориво.

&&&

Шкода Октавия Амбиент 2.0 (бензин). Интериора е по-скоро семпъл и прост, но сладък. на моменти таблото изглежда празно и създава скучно усещане. Има отличен, мощен двигател, който дава удивителна икономия на гориво. Предавките са добри. Двигателят е сравнително мощен за конструкцията си, но радиусът на завой е доста по-малък в сравнение с размера на колата. Купих колата втора ръка, Вече е минала 98 000 км. но единствената работа, която трябваше да свършим, беше обслужването и смяната на охладителната бобина за променлив ток.

&&&

1.9л. Шкода Октавия, дизел 2008 –  ползвана пестеливо, изминати 35 000 км за 9 години, откакто я купих втора ръка. Единствените незначителни проблеми бяха необходимостта от смяна на спирачни накладки, масла и т.н. Имах и малък проблем с разпределителния вал.

Резюме

Шкода Октавия може да не е любимата кола на всички и да изглежда малко скучна, но е добра и евтина. Ако сте на 40 години, в тази кола има много смисъл, тъй като е кола, купена с ума, а не със сърцето. И ако я купите с пакета за тежко окачване, вие имате кола, която може да се справи с хаоса на пътищата в България, без да оставяте портфейла си в сервиза.

Много рационален избор. Кола, която казва за вас, че харесвате коли, но не ги харесвате толкова много, че да се съсипете финансово заради мечтания SUV или друг 4×4 автомобил.

Предложени статии

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведете коментар!
Моля, въведете името си тук

Последни статии

Произволни статии