Шкода Йети (Skoda Yeti) е един от първите малки семеен SUV автомобили, появили се на пазара, който трябваше да се открои от тълпата. Набит, изглеждащ като дестска играчка с изпъстрени калници, огромни релси на покрива и облицовка на долната част на каросерията си спечели името на голям снежен човек. За щастие, няма нищо негативно в тази практична алтернатива на семейния хечбек.
Шкода Йети – кратък преглед
Със сигурност няма нищо чудовищно под капака на Шкода Йети. Малкият 1,2-литров бензинов двигател със 103 к.с. (по-късно увеличен до 109 к.с.) е напълно достатъчен. По-големият 1.8 л. със 158 к.с. е плавен, а по-новият 1.4л турбо със 148 к.с. е дори по-добър залог заради комбинацията от производителност и икономичност. Можете дори да си вземете 1,6-литров дизел със 103 к.с., който е бюджетна опция за работа, или по-голям 2,0-литров дизел във модификации от 108, 138 или 168 к.с.
Актуализация от 2013 г. показа, че Skoda намалява гамата си от двигатели, с 1.2-литров TSI бензинов двигател със 109 к.с. и 2.0-литров TDI дизел в две версии, произвеждащи съответно 108 к.с. и 148 к.с., единствените налични опции.
Първоначално има четири нива на оборудване за избор – S, SE, Monte Carlo и SE-L. Ако изберете базовия модел ще получите 17-цолови лети джанти, сензори за паркиране, отопляеми предни седалки, отопляемо предно стъкло и информационно-развлекателна система със сензорен екран, пълна със сателитна навигация, DAB радио и Bluetooth връзка като стандарт. Надстройте до най-добрия модел SE L Drive и ще се сдобиете с уникални 17-инчови алуминиеви джанти, сребристи релси на покрива, текстилни стелки и изцяло кожена тапицерия.
Шкода Йети 4×4 втора ръка – какво получавате?
Ранните модели на Шкода Йети с относително голям пробег могат да бъдат намерени за 10000лв или по-малко, но ако искате да ограничите пробега до под 60 000, бъдете готови да похарчите между 13000 и 17000 лв, за да намерите добра кола. Ако искате фейслифта на Skoda Yeti, модели от 2014 г. със среден пробег започват от около 20000лв
Към края на живота си Skoda Yeti се предлагаше само във форма Outdoor. Модел на Шкода Йети от 2017 г. със среден пробег ще струва между 30000лв и 38000лв.
Разходи около Skoda Yeti?
Някои бензинови Skoda Yeti не са толкова икономични, колкото може да ви се иска, като 1.8 TSI се представя най-лошо. Най-икономичният е 1.2 TSI с предно задвижване: ранните модели със 103 к.с. консумират малко повече гориво, докато по-късните версии със 109 к.с. са малко по-рентабилни както откъм гориво так и откъм данъци.
Дизеловите Шкода Йети като цяло са много по-икономични, въпреки че най-лошо представящата се версия е моделът на Skoda Yeti 4х4 DSG 2.0 TDI със 138 к.с. По-популярният 2.0 TDI 109 к.с. e със задвижване на две колела, a икономичният шампион е 1,6-литровият модел Greenline. Разходът на гориво е много добър, данъжите също са прилични.
Модели, разход и макс. скорост на Шкода Йети (2009-2013)
Skoda Yeti 2.0 TDI (170 к.с.) DPF 4×4 2009 – 2010 | Максимална скорост: 201 км.ч 0-100 км.ч: 8.4 сек Разход – 6л на 100 км |
---|---|
Skoda Yeti 2.0 TDI (140 к.с.) DPF 4×4 2009 – 2013 | Макс. 190 км.ч 0-100 км.ч за 9.9 с. Разход на гориво -6.1л на 100 км |
Skoda Yeti 2.0 TDI (140 к.с.) DPF 2009 – 2013 | Макс: 193 км.ч. 0-100 км.ч за 9.7 с. Разход: 5.1 л на 100 км |
Skoda Yeti 2.0 TDI (110 к.с.) DPF 4×4 2009 – 2013 | Макс: 174 км.ч. от 0-100 км.ч за 12.2 сек. Разход: 6л на 100 км |
Skoda Yeti 2.0 TDI (110 к.с.) DPF 2009 – 2013 | Макс: 177 км.ч. 0-100 км.ч за 11.6 с. Разход – 5.4 л на 100 км |
Шкода Йети 1.8 TSI (152 к.с.) 4×4 2009 – 2013 | Макс: 200 км.ч. от 0-100 км.ч за 8.4 с. Разход – 8л на 100 км |
Шкода Йети 1.6 TDI (105 к.с.) DPF 2010 – 2013 | Макс: 176 км.ч. от 0-100 км.ч. за 12.1 сек. Разход на гориво: 4.6 л на 100 км |
Шкода Йети1.4 TSI (122 к.с.) 2010 – 2013 | Макс: 185 км.ч. 0-100 км.ч за 10.5 секунди Разход: 6.8 л на 100 км |
Шкода Йети 1.2 TSI (105 к.с.) DSG 2011 – 2013 | Макс: 173 км.ч. 0-100 км.ч за 12 с. Разход: 6.6 л на 100 км |
Шкода Йети 1.2 TSI (105 к.с.) 2009 – 2013 | Макс: 175 км.ч. 0-100 км.ч за 11.8 с. Разход на гориво: 6.4 л на 100 км |
Модификации и общи характеристики на Шкода Йети (2013-2017)
Шкода Йети 2.0 TDI (170 к.с.) 4×4 DSG 2013 – 2015 | Максимална скорост: 197 км.ч 0-100 км.ч: 8.6 сек Разход – 6.2л на 100 км |
---|---|
Шкода Йети 2.0 TDI (170 к.с.) 4×4 2013 – 2015 | Максимална скорост: 201 км.ч 0-100 км.ч: 8.64 сек Разход – 5.7л на 100 км |
Шкода Йети 2.0 TDI (150 к.с.) SCR 4×4 DSG 2015 – 2017 | Максимална скорост: 192 км.ч 0-100 км.ч: 9.2 сек Разход – 5.5л на 100 км |
Skoda Yeti 2.0 TDI (150 к.с.) SCR 4×4 2015 – 2017 | Макс: 195 км.ч 0-100 км.ч: 8.9 сек Разход – 5.1л на 100 км |
Skoda Yeti 2.0 TDI (150 кс) SCR 2015 – 2017 | Максимална скорост: 199 км.ч 0-100 км.ч: 9 сек Разход – 4.8л на 100 км |
Skoda Yeti 2.0 TDI (140 к.с.) 4×4 DSG 2013 – 2015 | Максимална скорост: 187 км.ч 0-100 км.ч: 10.2 сек Разход – 6.3л на 100 км |
2.0 TDI (140 к.с.) 4×4 2013 – 2015 | Макс. скорост: 190 км.ч 0-100 км.ч: 9.9 сек Разход – 5.8л на 100 км |
2.0 TDI (140 к.с.) 2013 – 2015 | Макс. скорост: 193 км.ч 0-100 км.ч: 9.7 сек Разход – 5.1л на 100 км |
2.0 TDI (110 к.с.) SCR 2015 – 2017 | Макс. скорост: 180 км.ч 0-100 км.ч: 11.7 сек Разход – 4.5л на 100 км |
2.0 TDI (110 к.с.) 4×4 SCR 2015 – 2017 | Макс. скорост: 176 км.ч 0-100 км.ч: 11.9 сек Разход – 5.3л на 100 км |
Съвети за купувачи на Шкода Йети втора ръка
За какво да се оглеждате при Skoda Yeti втора ръка?
Skoda Yeti винаги е постигала добри резултати за надеждност, но това не означава, че не е имало проблеми. Всъщност са докладвани доста голям брой електрически проблеми. Някои собственици се оплакават от други грешки, включително проблем с имобилайзера.
Ниво на маслото
Всички двигатели могат да за започнат да горят повече масло, така че ако установите, че нивото е ниско, това може да означава, че предишният собственик е карал автомобила без достатъчно масло в двигателя. Това може да доведе до прекомерно износване на двигателя, така че се отрдъпнете, ако стикът е под минимума.
Щети извън пътя
Колкото и малко вероятно да звучи, проверете за някакви повреди по облицовката на долната част, когато разглеждате Шкода Йети 4х4, които може да са възникнали по време на офроуд шофиране. Освен това се уверете, че не е залепнала кал, защото това ще действа като уловител на влага и ще причини корозия.
Лошо покритие на боята
Някои собственици се оплакват от качеството на боята, така че проверете колата през деня на светло и никога на Лед осветление.
Често срещани проблеми с Шкода Йети (4×4 и естейт) втора ръка
Турбокомпресор
Известно е, че турбодвигателите отказват, което може да е резултат от рядко обслужване или грешна спецификация на използваното двигателно масло. Ако независим сервиз е обслужвал колата, проверете документите, ако е възможно, за да идентифицирате вида масло, което са използвали за ваше спокойствие.
Филтър за твърди частици (DPF)
Всички дизелови Шкода Йети имат монтиран DPF филтър, който изисква редовни продължителни пътувания с по-висока скорост, за да изгори саждите, които събира. За да намалите риска от закупуване на Skoda Yeti със запушен DPF, проверете как предишният собственик е използвал колата и се уверете, че използваното двигателно масло е с ниско съдържание на пепел.
Високо ниво на маслото
По време на процеса на регенериране на DPF филтъра понякога се впръсква допълнително гориво в потока отработени газове, за да се повиши температурата на отработените газове. Честите опити за регенерация могат да доведат до попадане на гориво в картера на двигателя и замърсяване на маслото, повишавайки нивото на маслото постепенно с течение на времето. Бъдете подозрителни, ако измервателната пръчка е над максимума.
Теч на гориво
Тази неизправност може да засегне Skoda Yeti с 2,0-литров дизелов двигател, произведени между 1 януари 2009 г. и 15 декември 2011 г. Горивопроводът за високо налягане може да се спука с времето и да изтече гориво в двигателния отсек. Корекцията, извършена като изтегляне, беше да се монтират антивибрационни балансиращи тежести към тръбите.
Странични въздушни възглавници
Друго изтегляне се отнасяше за превозни средства, оборудвани със странични въздушни възглавници. Метални фрагменти от газовия генератор могат да влязат във вътрешността и да причинят нараняване в случай на сблъсък, когато въздушната възглавница се отвори. Това засяга моделите, произведени между 15 януари 2015 г. и 28 януари 2015 г., така че се свържете с вашия дилър на Skoda за повече информация.
Обтегач на предпазния колан
Части от обтегача на предпазния колан могат да се изместят при сблъсък и да причинят нараняване на пътниците на някои модели, произведени между 1 май 2016 г. и 31 октомври 2016 г.
Надежден ли е употребявана Skoda Yeti?
Според мнозина бензиновият двигател на модела Шкода Йети се класира на 7-мо място от 42 автомобила, а дизеловият е на 13-то място, което го прави един от най-надеждните използвани семейни автомобили. Skoda завършва на 9-то място в класацията на най-надеждните марки употребявани автомобили.
Потребителски мнения за Шкода Йети
1.9 diesel, 2011г. – “Бях доволен от моя кола допреди няколко седмици, когато претърпя пълна повреда на скоростната кутия. Искаха ми близо 10000лв за ремонт, въпреки че част от това може да бъде покрито от гаранцията. Днес обаче беше ми казаха, че цените за резервните части, цитирани от Skoda, са грешни и ще струват още 4000лв допълнително. Това е смешно, мога да си купя нова малка кола за още толкова, колкото ще струва този ремонт. Свързахме се директно със Skoda, които не бяха много съпричастни и казаха, че нищо не може да направи, за да помогне. Въпреки това наистина не мисля, че една скоростна кутия трябва да се повреди катастрофално само след 80000кми за съжаление купих тази кола, мислейки, че ще бъде надеждна.”
§§§
Elegance 4X4 140 tdi 2011г. “След всички ревюта, които прочетох за Шкода Хети, просто решщих да си взема една. Бях много доволен от колата, толкова много страхотни характеристики на този модел. Разходът на гориво е отличен, от няколко месеца използвам предимно скъпия дизел на Shell.
Единствената забележка, която открих, е, че сенниците не са достатъчно дълбоки, което затруднява шофирането към ниско залязващо слънце. Преодоляхте това, като купихте някои евтини пластмасови удължители от Amazon.”
Кой модел на Шкода Йети да вземете?
Ако имате нужда от кола само за кратки пътувания в града, тогава 1.2 TSI бензиновият Yeti е повече от достатъчен, благодарение на усилващото си турбо, може да се справи и със странното по-дълго пътуване. Няма да намерите такъв 4х4, но повечето хора няма да имат нужда от това.
Ако планирате често да превозвате пътници, Шкода Йети2.0 TDI ще бъде най-добрият вариант. Дори най-малко мощната версия със 108 к.с. е добра, с много въртящ момент при ниска скорост за спокоен напредък. Тази версия обаче е доста шумна при повечето скорости, като наистина се успокоява само когато колата е на шеста предавка на магистралата. Ако сте готови да похарчите малко повече пари, по-късните версии със 148 к.с. са малко по-добри в това отношение.
Е-тапицерията на Skoda Yeti има няколко лукса, като климатик и електрически предни прозорци, но ако можете да си го позволите, изберете S или SE: и двата са много по-добре оборудвани. S облицовката добавя лети джанти, предни фарове за мъгла и електрически задни прозорци. Автомобилите SE също имат двузонов климатроник, сензори за паркиране и CD чейнджър. Режимите Elegance добавят регулируема лумбална опора, отопляеми предни седалки и кожена тапицерия.
Резюме
Всички неща, които направиха оригиналната Шкода Йети толкова привлекателна, останаха в ревизирания модел след 2013 г. Той е просторен, безопасен, шофира се приятно, има страхотен имидж и е удобен за работа. Тази подобрена версия добави малко оборудване, подреди интериора си и изглежда по-добра.
Който и модел на Skoda Yeti да предпочетете вие ще получите кола, която е смесица между привлекателна визия и практичност, качество и стил. Това е кола, която надхвърля снобизма в начина на живот. Семеен автомобил, който не крещи “семеен” и кросоувър, който може да бъдете искрено доволни да притежавате.