В тази статия: Как се кара автоматик!
Автомобилите с автоматична скоростна кутия са изминали дълъг път, като почти всяка нова кола предлага автоматична скоростна кутия и често се предлага вместо ръчна скоростна кутия като стандарт. Шофирането на автомобил с автоматична скоростна кутия може да бъде много по-лесно от шофирането на автомобил с механична скоростна кутия, тъй като не е нужно да се притеснявате за смяната на скоростите. Можете просто да поставите крака си на газта и да тръгнете. Но това далеч не е достатъчно да знаете как се кара автоматик. Съветваме ви още да си опресните познанията с тези онлайн листовки.
За много шофьори обаче колата с ръчна скоростна кутия е всичко, което някога са познавали, и поради това те не знаят тънкостите на това как да управляват кола с автоматична скоростна кутия и различните видове автоматични възможности за избор. Тъй като автоматичните автомобили стават все по-често срещани, особено с въвеждането и нарастващата популярност на електрическите автомобили , е важно да знаете разликите между шофирането на ръчна и автоматична кола.
Как работят автоматичните автомобили
Автоматичните коли все още имат скоростни кутии, те просто работят малко по-различно. Вместо вие ръчно да избирате коя предавка да включите, скоростната кутия автоматично върши цялата работа вместо вас.
Има няколко основни режима на автоматична скоростна кутия, които можете да изберете, и те ще кажат на скоростната кутия какво да прави.
Режим Паркиране (P)
Това заключва трансмисията и предотвратява въртенето на колата, ако е под наклон.
Режим Задвижване (D)
Това включва задвижването на автомобила, което позволява на автомобила да се движи напред.
Неутрален режим (N)
Това изключва задвижването, но няма да спре колата. Този режим може да бъде удобен за използване, когато сте в задръстване заедно с ръчната спирачка.
Заден ход (R)
Това включва задна предавка на автомобила.
В днешно време при много автоматични автомобили има и вариант с ръчно управление. Това може просто да даде на водачите малко по-голям избор за различни ситуации на шофиране, където може да намерят ръчната опция за по-добра, така че да имат по-голям контрол върху това, на каква предавка са.
Ако вашият автомобил има тази възможност, ще намерите лостчета на гърба на волана или колоната на волана или лостове на скоростния лост. Понякога това е настройка в режим Drive (D), при която премествате селектора нагоре, вместо нагоре или надолу, за да активирате ръчно превключване.
Някои автомобили може също така да разполагат с повече опции в допълнение към универсалните P, D, N и R. Градските автомобили могат да разполагат с опции „1“ и „2“, които по същество са по-бавни D (Drive) предавки за използване в града или за по-лесно изкачване или слизане по терени.
Как се кара автоматик (стъпка по стъпка)
Първо, важно е да разберете настройката на автоматична кола. Обикновено ще имате два педала;
- газ (вдясно на педалната кутия) и
- спирачен педал (отляво).
По отношение на педалите, разликата между автоматик и ръчка е, че няма да имате съединител в колата с автоматична скоростна кутия.
- Преди шофиране трябва да се натисне педалът на спирачката, за да се промени позицията на скоростния лост. Той също обикновено трябва да бъде натиснат, за да можете да стартирате запалването на автомобила. По същество това е потвърждение на блока за управление на двигателя (ECU) на автомобила, че вие контролирате колата.
- С крак на спирачката запалете двигателя на колата.
- Докато държите крака си върху педала на спирачката, преместете скоростния лост на позиция D (Шофиране), намалете натиска върху педала на спирачката, за да задвижите колата напред, и натиснете педала на газта, за да увеличите скоростта си. Не забравяйте да се уверите, че ръчната спирачка също е освободена.
- Ако искате да карате на заден ход, просто изберете R (Назад) вместо D – Шофиране.
- Ако е налично ръчно управление на вашия автоматичен автомобил, изберете +/-, когато сте в режим D (Шофиране) и това трябва да ви позволи ръчно да управлявате предавките чрез лостовете на волана.
- За да сте сигурни, че колата не може да тръгне когато не шофирате, използвайте опцията P (Паркиране).
Сега вече знаете, поне на теория как се кара автоматик. Но запомнете, че колите с автоматична скоростна кутия, особено бързите коли, не са за препоръчване като коли за млад шофьор.
Как се кара автоматик през зимата
Веднага щом потеглите, изберете по-висока предавка. Опитайте се да направите въвеждането на всички контроли възможно най-последователно, така че бъдете много внимателни с педала на газта.
Ако стигнете до завой и почувствате, че колата върви направо, не се паникьосвайте и не натискайте спирачката. Това ще накара колелата да се плъзгат по снега, дори и с антиблокираща спирачна система и инерцията ще ви носи направо. Просто спрете да ускорявате. Това трябва да накара колата да се върне в границите на пътя.
Ако шофирате по заснежен път, може да има смисъл да следвате следите на колелата на други шофьори, както бихте направили на мокра повърхност. Ако се спускате по хълм, използвайте по-ниска предавка и леко спирайте. Не се движете със същата скорост като колата отпред: ако тя се удари и поднесе, това може да е опасно за вас и да нямате време за реакция. Трябва да можете да спрете, преди да св ударите в нещо.
Пет различни вида автоматични автомобили
Всяка кола без педал на съединителя се счита за автоматична. Има редица различни видове автоматични автомобили, така че разбирането им може да бъде полезно при избора на кой автоматичен автомобил е подходящ за вас.
Преобразуватели на въртящ момент
Технологията за преобразувател на въртящия момент често се среща в луксозните SUV автомобили и осигурява наистина плавна, почти безшумна смяна на предавките, в зависимост от скоростта и колко енергичен е водачът с педала на газта.
Трансмисия с двоен съединител (DCT)
Този тип трансмисия далеч не е най-популярната версия в съвременните автомобили и използва два съединителя за подреждане на множество опции за предавки, което позволява безпроблемни, ултра-бързи смени. Тези видове автоматични скоростни кутии се намират в много премиум спортни автомобили и обикновено идват с лостчета на волана, така че можете да сменяте предавките ръчно, ако предпочитате.
Безстепенна трансмисия (CVT)
CVT използва ремък вместо съединител за гладко и икономично шофиране. Те обикновено се намират в хибридни автомобили, за да ги направят по-ефективни. Като цяло ще получите по-тиха трансмисия от този тип, но в мощен автомобил CVT не звучи добре, когато е натиснат до краен предел.
Автоматизирана ръчна трансмисия (AMT)
Това също е известно като полуавтоматична трансмисия и те работят чрез компютър, управляващ съединителя, а не чрез шофьорът. Те са доста редки случаи при новите коли, тъй като могат да бъдат малко резки.
Интелигентна ръчна трансмисия (IMT)
…
IMT всъщност е ръчна скоростна кутия с автоматичен съединител. Това все още е сравнително нова иновация и използва автоматични сензори, за да разпознае смяната на предавката, така че да може автоматично да включи съединителя. IMT може да бъде чудесна опция за шофьори, които искат лекотата да не използват съединителя, но все пак искат ръчно да избират скоростите.
Надяваме се вече знаете, кои са основните моменти при управление на автомобил с автоматична трансмисия и как се кара автоматик.